Fokus på aktiviteter i stedet for barnet selv
Defokuseret kommunikation indebærer for eksempel, at vi sidder ved siden af barnet i stedet for lige overfor, og at vi 'tænker højt' i stedet for at stille direkte spørgsmål.
Vi prøver at engagere barnet i aktiviteter, som det kan lide, i stedet for at fokusere direkte på den enkelte.
Især undgår vi fokus på, hvad de føler.
Jeg tror, at det er vigtigt, at terapien udføres der, hvor den problematiske adfærd foregår, som for eksempel i børnehaven.
Der møder vi dem, der har ansvaret for børnene i det daglige.
Resultaterne fra forskning siger noget om, hvor vigtigt det er at få hjælp tidligt.
De berørte ændrer ikke personlighed under behandlingen.
Det er vigtigt at vide, at alle kan reagere forskelligt på behandling.
Nogle er generte og det skal de have lov til.
Mange er af natur lidt forsigtige og sky.
De gennemgår ikke en personlighedsforandring i løbet af behandlingen, men de får hjælp til at løse et problem,
og på sigt generelt kommunikere bedre, og snakke.
Jeg mener, at det er vigtigt at sprede viden om denne tilstand, så børnelæger, sundhedsplejersker,
skolelærere og pædagoger m.fl. kan se den tidligt og forebygge, så problemerne ikke udvikler sig.