Særlig ekspertbistand og rådgivningsforløb​

Særlig ekspertbistand ved komplekse problemstillinger

Jf. servicelovens § 13, stk. 1

Jeg tilbyder særlig ekspertbistand til kommuner i komplekse sager med børn, unge og familier, hvor der er behov for specialiseret viden og praksisnær rådgivning.

Mit arbejde tager afsæt i en neuropædagogisk tilgang med særligt fokus på selektiv mutisme, affektregulering og psykologisk tryghed. Rådgivningen kan målrettes både fagprofessionelle og netværk omkring barnet – fx familiebehandlere, skolepersonale, pædagoger og forældre – og tilrettelægges med eller uden borgerens direkte deltagelse.

Jeg har særlig erfaring med det affektive område og problemstillinger som:

  • Skolefravær og mistrivsel i skolekontekst
  • Selektiv mutisme
  • Autisme, ADHD og ADD
  • Angst og spiseforstyrrelser
  • Tidlige traumer og følelsesmæssig udvikling
  • Kormobilitet og komplekse forløb

​Derudover tilbyder jeg målrettet rådgivning og undervisning i:

  • Bearbejdning af traumer og sanseregulering
  • Kravtilpasning og energiforvaltning
  • Nervesystemets betydning for læring og trivsel
  • Hjernen og følelsesregulering i et neuropædagogisk perspektiv
  • Oversættelse og praksisnær anvendelse af PPV’er og psykologiske testresultater (f.eks. WISC, ABAS, Vineland, Rey m.fl.)

Eksempler på opgaver jeg løser:

  • Observationer i hjem, skole og institution
  • Semistrukturerede interviews med netværk og/eller borger
  • Neuropædagogiske udredninger og analyser
  • Neuropædagogiske anbefalinger og handleforslag
  • Rådgivningsforløb med fagpersonale og/eller familie
  • Skriftlige rådgivningsrapporter til brug i det videre arbejde

Min bistand kan benyttes som et alternativ eller supplement til VISO, når der ønskes fleksibilitet, hurtigere opstart eller særligt specialiseret viden.

Jeg kører i hele landet.

Priser og forløb

​Jeg tilbyder specialiseret rådgivning og ekspertbistand i komplekse sager med fokus på neuropædagogik, selektiv mutisme, skolefravær og det affektive område.

Alle forløb tilpasses individuelt og dokumenteres fagligt og systematisk.

Priser

  • 1.000 kr. pr. time for fagligt arbejde (rådgivning, analyse, oplæg, rapportskrivning m.m.)
  • 450 kr. pr. time for kørsel
  • Kørsel afregnes desuden med højeste takst for statens kilometergodtgørelse (pt. 3,81 kr./km)

Eksempel på typisk forløb

Et samlet forløb kan fx indeholde følgende faser:

Indledende analyse og observation

  • 1 times observation
  • 2 timer til faglig opsamling og bearbejdning

Interviews

  • 1 times interview med familien
  • 2 timer til forberedelse og opsamling
  • 1 times interview med skole eller dagtilbud
  • 2 timer til forberedelse og opsamling

Oplæg og supervision (3 gange)

  • 3 x 2 timers oplæg/supervision til relevante faggrupper
  • 2 timer til forberedelse og opsamling pr. gang (med udarbejdelse af slides og specifik viden)

Sparring og praksisudvikling

  • 2 timers praksisnær sparring med udgangspunkt i konkrete mål og samarbejdsskema
  • 2 timer til forberedelse og opsamling

Skriftlig rådgivningsrapport

  • Ca. 10 timers udarbejdelse
  • Omfang: 20–25 sider med historik, temaudfoldelse, faglig analyse, anbefalinger og handleforslag
  • Barnets eller den unges perspektiv er centralt, jf. § 5 i Barnets Lov

Samlet prisoverslag:

  • Fagligt arbejde: 35 timer x 1.000 kr. = 35.000 kr.
  • Kørsel (5 timer): 5 x 450 kr. = 2.250 kr.
  • Kilometergodtgørelse (200 km): 200 x 3,81 kr. = 762 kr.
  • Samlet pris: ca. 38.012 kr.​

Neuropædagogisk udredning (NPU)

En NPU kan købes som et selvstændigt forløb eller tilkøbes i forlængelse af ovenstående. Det indebærer flere observationer, fordybet analyse og målrettede anbefalinger. Rapportdelen er fortsat ca. 10 timer, men hele forløbet tilpasses kompleksiteten i sagen.

Jeg læser og inddrager altid alle tilgængelige sagsakter og PPV’er som grundlag for arbejdet.​

Kontakt Maya Thorup

Skriv til mig på kontakt@s-elektivmutisme.dk

eller ring på telefon: ​25 63 16 34

Info

Strandgaardsvej 36, 7120 Vejle Øst

CVR: 41651733

Erfaring

18 års erfaring med psykriati/social- og specialpædagogik​​​